Make it up

Här kommer det! Inlägget om hur jag sminkar mig!

1: Jag börjar alltid med att tvätta ansiktet ordentligt och smörjer sedan in med en ansiktskräm. Just nu använder jag No7 Protect & Perfect Intense. Se till att låta huden suga in krämen innan du börjar lägga på sminket. Jag använder även en Lip Scrub från Lush dom heter Lip Dip med smak av tranbär och citron, så fräsh! Den är jättebra för att skrubba torra läppar och få dom mjuka och fina!



2: Jag använder först Make Up Store's Cover All mix, en SUPERbra concealer som täcker allt från röda finnar och pigmentförändringar till mörkar ringar under ögonen. Efter det lägger jag på Make Up Store's Reflex Cover, det är också en concealer som jämnar ut och "grundar" inför foundationen. Min foundation kommer även den från Make Up Store och heter Studio Foundation (den mest täckande Make Up Store har). concealern och foundationen lägger jag alltid på en en pencel i syntet, även den från Make Up Store ( Finns dock billigare på t.ex Lindex om man inte vill lägga 300 på en pensel).



3: Eftersom att man lätt blir glansig av foundationen så använder jag ett mineralpuder över. Brukar inte vara så noga med vad det är för märke, eftersom att pudret inte har kontakt med huden, men just nu använder jag ett puder från Lily Lolo (fungerar även som foundation om man bara vill ha det). Efter det lägger jag på en rouge som är rätt ljus i färgen (rosa/beige).



4: När grunden är klart är det dags för det roliga! Till vardags så brukar jag lägga på ytterst lite ögonskugga, om ens något alls. Då är det ljusa naturfärger eller så lägger jag en lätt lite ljusare sotning rund ögat.
Efter det kör jag ibland på eyeliner, en flytande från Oriflame som har varit mig trogen länge nu (vet inte ens om den fortfarande finns att köpa?), och sedan mascara. Mascaran har jag oftast bara på övre fransraden då det öppnar upp ögat utan att se för sminkad ut, men ibland drar jag till på undre också såklart! Jag använder Isadora's Build-up mascara med extra volume, fungerar super enligt mig (dock har jag rätt långa fransar själv)!



5: När det är lite fest på gång så skuggar jag gärna lite mera och sätter gärna på ett par lösögonfransar! Har tidigare kört mycket på sotning och mörka jordnära fäger, men har blivit lite modigare och lägger på mer färg nu. Använd gärna 2-3 ögonskuggor i samma färgskala för att slippa få det där "amatöraktiga" utseendet. Jag är ingen expert på att lägga på ögonskugga, utan jag exprimenterar litegrann, så mitt tips är att leta på en sminkblogg för att få till det riktigt bra. Det är ju värdelöst att stå där en fredagskväll och göra fel när man inte har tid att rätta till det!

6: På läpparna brukar jag lägga en ljus färg eller bara lite glans ifall man har en rätt intensiv sminkning runt ögonen. Jag tycker att det lätt kan se översminkad ut annars. Men det är kul att variera, att man bara kör på mascara och eyeliner och så har jag istället satsat på en stark fin färg på läpparna.
Det jag brukar använda på läpparna är ColorSensational från Maybelline, färgerna Fatal Red och Pink Punch.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0