Roma!

Yes, nu är jag hemma igen efter den underbara resan till Rom! Har skrivit lite dagbok när jag var där, så nu skriver jag av allting här istället!

Torsdag 22/1 - 09
Åkte hemifrån 04.20 mot Skavsta flygplats. Flyget mot Ciampino lyfte 07.05 och vi var framme i Rom 09.50. En buss tog oss till Termini, Roms "centralen". Där åt vi och tog sedan en buss till lägenheten. Packade upp och tog en liten powernap efter den tidiga uppgången. Man kan ju inte riktigt skylla på Jetlagen, eftersom att det är samma tid som hemma! Vi åt lunch hemma i lägenheten och gick sedan ut för att utforska staden lite. Det hade hunnit bli mörkt när vi kom ut, men det funkade ändå! Vi gick en hel del, bland annat till Colosseum. På väg hem till lägenheten igen så köpe vi en pizzaslice att ta med, supergod med tjock botten! gick och lade mig vid 22.30.

Fredag 23/1 -09
Andra dagen i Rom gick jag upp 09.30 och tog en promenad med mamma för att handla frukost. Vid tiotiden var det 15 grader varmt och solen sken, inte illa för att vara i Januari?  Efter en lugn och skön frukost så gav vi oss ut igen. Vi åkte till Colosseum med metron och gick runt där ett tag. Nästa mål blev Pantheum. På vägen dit gick vi förbi Vittorio Emanuele II monumentet, gjorde ett stopp och kollade lite där inne. Det fanns jättefina statyer där inne och själva byggnaden var vit och vacker. Vi satte fart igen och inom kort befann vi oss vid Pantheum. Det var väldigt vackert, fast jag hade förväntat mig mer, så mycket man hört om det. Det var väldigt vackert inuti iochförsig. Här vad det två män utklädd till gladiatorer som fick syn på mig och ville gärna ha ett litet snack med den lilla blondinen som gick förbi. Haha, Jag hann undan! Vi gick vidare till Spanska Trappan och sedan till Fontana Di Trevi. Åh, vad vackert det var! Kastade såklart i en peng i fontänen. Det sägs ju att om man kastar en peng bakom ryggen men högra handen så är det garanterat att man kommer tillbaka till Rom, och vem skulle inte vilja komma tillbaka till denna underbara stad?
Vi åkte hem och var hemma runt sextiden. Slappande av och tog en skön dusch sedan gick vi ut igen och åt på restaurangen mitt emot lägenheten. Jättegod mat, åt en underbar körsbärsglass till efterrätt, mums!

Lördag 24/1 -09
På lördagen var det min tur att leka reseledare, så jag tog på mig att få oss till Vartikanstaten. Ganska enkelt att ta sig dit faktiskt, metron från våran station till Ottaviano, utan byten till och med! Vi gick såklart in i St Peterskyrkan och upp i kupolen. Vilken underbar kyrka! Den var så fantastisk och mäktig att jag var tvungen att gå ifrån dom andra för att kunna gå tyst och verkligen njuta av allt, var helt tagen och förstummad! Är man i St Peterskyrkan ska man såklart upp i kupolen, ett verk av Michelangelo. De 537 trappstegen upp i kupolen gav en välförtjänt och fantastisk utsikt över "den eviga staden". Dom lite latare människorna betalade 20 kronor extra(per person) för att få ta hissen och slippa ca 250 av trappstegen, men icke sa nicke, det gjorde inte vi! Vi sparade 80 kronor på en härligt motion som sved rejält i vaderna! Japp, där vad 2 månaders motion avklarad! När vi kom ut igen så regnade det tyvärr, men eftersom att det ändå var 12 grader varmt så kände jag att det inte var världens katastrof! Kvällen spenderade jag framför tv:n med rosévin, tiramisú och bruschetta!

Söndag 25/1 -09
Vi åkte tidigt till Porta Portese, en loppmarknad som säg vara Roms största. Okej, stor var det med det fann ju ingenting av intresse som en normal person skulle uppskatta att köpa. Fast jag lyckades hitta en jättefin byrå, men det var ju bara att säga lycka till att få med den på planet och sedan gå därifrån! Efter detta så blev nästa mål Vartikanstaten igen. Denna gång gick vi in i Vartikanmuséerna. Tror vi stod i den där jädra kön i 45 minuter för att komma in! Och så ska man såklart gå igenom en metalldetektor, för någon kanske får för sig att ta in någon obehagligt! Ja, nej men då fick väktaren en snilleidé; "vi tar och stöter lite på lilla Lina som kommer här". Han han ungerfär med att fråga vad jag hette och kom ifrån, sen försvann jag smidigt som en katt!
Här inne var det väldigt många häftiga verk av olika personer och olika tider. Då vårat egentliga mål i Vartikanmuséerna var Sixinska Kapellet så fortsatte vi ganska omgående. Väl framme stod det skyltar om att man skulle vara tyst, man fick inte fota och inte filma. Nehe, och hur många respekterade det? Typ ingen! Inte jag heller, hihi. Marcuz och pappa åkte vidare till Olympiasatdion för att se en fotbollsmatch, såklart, så jag och mamma fortsatte gå runt lite själva, för att sedan gå ut och gå lite på stan igen, sista dagen. Vi åkte till Fontana Di Trevi för att äta glass. Inne på glassbaren jobbade 3 rätt charmiga italienare som började prata med mig så fort mamma försvann från min sida. De frågade vart jag kom ifrån, och när dom fick höra att jag var från Stockholm så sa det ena "Ah, Slussen, Gamla stan!" och när vi skulle gå ut därifrån så sa dom, nästan i kör "Hejdå, älskar dig" på svenska. Lite charmigt tycker jag! Mamma och jag begav oss sedan hemåt och jag tog en varm dusch och en välförtjänat fotbad! När killarna kom hem igen efter matchen så gick vi ut och åt. Sista kvällen i denna underbara stad. Lite tråkigt, fast å andra sidan kan det vara skönt att komma hem ibland! Plus att jag är helt säker på att jag ska komma tillbaka till Rom!
Ciao!


Colosseum


"Utsikt" från Vittorio Emanuele II monumentet.


Fontana Di Trevi


St Peterskyrkan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0